Standarder

 

Green AV arbejder ud fra standarder indenfor audio, video og lys og i andre sammenhænge ud fra erfaring og matematisk udregning. 

The Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE) for biograf projektering 

ANSI/INFOCOMM 2M-2010 Standard Guide for Audiovisual Design and Coordination Processes. 

For beregning af billedstørrelse

ANSI/INFOCOMM V202.01:2016 


HDR

CEA-861,3 - En standard udgivet af Consumer Electronics Association (nu kendt som Consumer Technology Association - CTA) til at angive HDR statisk metadata udveksling hjælp InfoFrames og EDID. HDMI 2.0a og DisplayPort 1.4 specifikationer, citere CEA-861.3 Standarder til at understøtte HDR.

D65 - Reference hvid punkt for BT.709, DCI-P3, og BT.2020 farveskalaer. D65 svarer til en farvetemperatur på 6500 K og har koordinater x B = 0,3127, YW = 0,329 på CIE kromaticitetsdiagrammet.

DCI-P3 - Farverum specificered af Digital Cinema Initiative og standardiseret i SMPTE 428-1. Det dækker 45,5% af CIE farveskala.

Dolby Vision - Et navnebeskyttet high dynamic range videoformat udviklet af Dolby Laboratories til skabelse videoindhold, distribution og afspilning.

Gamma - Videofremvisning EOTF kendetegnet ved et forhold mellem luminans og indgangsvideosignalet hvor på skærmen: Lysmængde = (Inputsignal) gamma

HDR10 - Defineret af Consumer Electronics Association for, IP, HDMI eller andre video fremføringskilder til at iimplemtere SMPTE ST 2084 EOTF; 4:2:0 chroma subsampling for komprimeret video; 10 bits per farve; ITU-R BT.2020 farveområde; og SMPTE ST 2086, MaxFALL, MaxCLL metadata.

Hybrid Log Gamma (HLG) - Et videoformat udviklet i fællesskab af BBC og NHK til at være bagudkompatibel med standard skærme. HLG er ikke umiddelbart kompatibelt med andre HDR formater såsom HDR10 og Dolby Vision. HLG understøtter levende HDR broadcast operationer ved at fjerne behovet for yderligere metadata, som det kræves af HDR10 og Dolby Vision.

ITU-R BT.709 - Et sæt af parameterværdier for tv-systemer til produktion og internationalt programudveksling, anbefalet af Den Internationale Telekommunikationsunion. Definerede video parametre omfatter:

• Opløsning: 1920x1080, progressiv eller interlaced
• Farvedybde: 8 eller 10 bits per farve
• Frame (Hz): 60, 59,94,50,30,29,97,25,24,23,93
• Chroma sampling: 4:4:4 eller 4:2:2
• Primære farver og hvid punkt koordinater, der dækker 35,9% af CIE farveskala:
• Rød: xR = 0.640, YR = 0,330
• Grøn: xG = 0.300, YG = 0,600 • Blå: XB = 0,150, yB = 0,060
• Hvid: x B = 0,3127, YW = 0,329​

ITU-R BT.2020 - Et sæt af parameterværdier til ultra-tv-systemer til produktion og internationalt program, anbefalet af Den Internationale Telekommunikationsunion. Defineret video parametre omfatter:
• Opløsning: 3840x2160 eller 7680x4320
• Farvedybde: 10 eller 12 bits per farve
• Frame (Hz): 120, 119,88, 100, 60, 59,94, 50, 30, 29,97, 25, 24, 23,98
• Chroma prøveudtagning: 4: 4: 4, 4: 2: 2 eller 4: 2: 0
• Primære farver og hvidt punkt koordinater, der dækker 75,8% af CIE farveskala:
• Rød: xR = 0,708, YR = 0,292
• Grøn: xG = 0,170, YG = 0,797 • Blå: XB = 0,131, yB = 0,046
• Hvid: x B = 0,3127, YW = 0,329

MaxCLL - Største indhold lysniveau - videostream metadata, der angiver den højeste luminans værdien af ​​en pixel i hele indholdet strøm.

MaxFALL - Maksimal 
gennemsnitlig lysniveau - videostream metadata, der angiver den højeste gennemsnitlige luminans værdien af ​​enhver ramme i hele icontent streamen.

Perceptuel Quantizer  (PQ) - Videofdisplay EOTF optimeret for høj dynamisk område med maksimal luminans på 10.000 nit. Det blev oprindeligt udviklet af Dolby Laboratories og er blevet standardiseret som SMPTE ST 2084.

Retina Display - En video display, hvis pixel struktur, ikke skelnes af en person med normalt humant synsstyrke, når de ses i en specificeret afstand.

SL-HDR1 - En høj kvalitetes video streaming-system udviklet i fællesskab af STMicroelectronics, Philips International BV, CableLabs, og Technicolor FoU Frankrig og standardiseret som ETSI TS 103 433. SL-HDR1 involverer komprimering af HDR-video til SDR-video plus dynamisk, indhold- afhængig metadata. Resultaterne af kodningen er et kodet signal som transporteres som en standard HEVC eller AVC strøm, der kan dekodes af HDR-kompatible modtagere og er også bagud kompatibel med SDR-modtagere.

Transfer Function - Er forholdet mellem et systems udgangssignal og dets indgangssignal. Overførselsfunktionen karakteriserer systemet opførsel og definerer hvordan systemet omdanner indgangssignalet i udgangssignalet. En video broadcast system kan karakteriseres ved en række overføringsfunktioner:

• OOTF - Opto-Optical Transfer Function, end-to-end-forbindelse mellem et billede set på et video 
display og lyset, der er fanget af et kamera. OOTF kan yderligere adskilles i kameraets overføringsfunktion (OETF), signalbehandling og kunstneriske justeringer udført under produktion og distribution.

• OETF - Optoelektronisk Transfer Function, forholdet mellem et kamera input (fanget lys) og kameraets elektroniske udgangssignal.

• EOTF - elektro-optisk Transfer Function, forholdet mellem en videoskærm input signal og luminans på skærmen genereret af skærmen.

 

Data Rate krav for Video Signalaler

Resolution 

Frame Rate 

Chroma Sampling 

Pixel Clock 

8-Bit Color 

10-Bit Color 

1080p / 2K 

60 Hz 

4:4:4 

148.5 MHz 

4.46 Gbps 

5.57 Gbps 

4K 

30 Hz 

4:4:4 

297.00 MHz 

8.91 Gbps 

11.14 Gbps 

4K 

60 Hz 

4:2:0 

594.00 MHz 

8.91 Gbps

11.14 Gbps

4K 

60 Hz 

4:4:4 

594.00 MHz 

17.82 Gbps 

22.28 Gbps 

 

 

 

Båndbredde Digital Video Formats

Standard

Bandwidth

Color Sampling

UHD @ 30 Hz

UHD @ 60 Hz

HDMI 1.4a

10.2 Gbps

4:4:4

1 cable, 8-bit

2 cables, 8-bit

4 cables, 10-bit

4 cables, 10-bit

HDMI 2.0

18.0 Gbps

4:4:4

1 cable, 10-bit

1 cable, 8-bit

2 cables, 10-bit

HDMI 2.0

18.0 Gbps

4:2:0

n/a

1 cable, 10-bit

DisplayPort 1.1a

10.8 Gbps

4:4:4

1 cable, 8-bit

2 cables, 8-bit

4 cables, 10-bit

DisplayPort 1.2

21.6 Gbps

4:4:4

1 cable, 10-bit

1 cable, 10-bit

HD-SDI

1.485 Gbps

4:2:2

4 cables, 10-bit

n/a

3G-SDI

2.97 Gbps

4:2:2

n/a

4 cables, 10-bit

 

 

 

Tilslutning

Opløsning

Color Sampling

Color Depth Support

Available Products

1 x HDMI 2.0

1 x 4096x2160 @ 60 Hz 1 x 3840x2160 @ 60 Hz

4:4:4

8-bit color

Consumer grade 4K at panel televisions.

More displays and sources expected to be released.

1 x HDMI 2.0

1 x 4096x2160 @ 60 Hz 1 x 3840x2160 @ 60 Hz

4:2:0

10-bit color

No available devices at the time of this writing.

1 x HDMI 1.4a
1 x DisplayPort 1.1a

1 x 4096x2160 @ 30 Hz 1 x 3840x2160 @ 30 Hz

4:4:4

8-bit color

Apple Macbook Pro Computer Graphics Cards

Professional grade 4K Flat Panel Displays from multiple manufacturers

Consumer grade 4K Flat Panel Televisions

1 x DisplayPort 1.2

1 x 3840x2160 @ 60 Hz 1 x 4096x2160 @ 60 Hz

4:4:4

10-bit color

Computer Graphics Cards

Professional grade 4K Flat Panel Displays from multiple manufacturers

Displays from multiple manufacturers

Professional grade 4K Projectors from multiple manufacturers

4 x HDMI 1.4a
4 x DVI
4 x DisplayPort 1.1a

4 x 1920x1080 @ 60 Hz 4 x 2048x2160 @ 60 Hz

4:4:4

10-bit color

REDRAY® Media Player Computer Graphics Cards

Professional grade 4K Flat Panel Displays from multiple manufacturers

Professional grade 4K Projectors from multiple manufacturers

4 x 3G-SDI

4 x 1920x1080 @ 60 Hz 4 x 2048x1080 @ 60 Hz

4:2:2

10-bit color

Broadcast equipment

Professional grade 4K Flat Panel Displays from multiple manufacturers

Professional grade 4K Projectors from multiple manufacturers

2 x DisplayPort 1.1a 2 x HDMI 1.4a

2 x 1920x2160 @ 60 Hz 2 x 2048x2160 @ 60 Hz

4:4:4

8-bit color

Computer Graphics Cards

Professional grade 4K Flat Panel Displays from multiple manufacturers

Professional grade 4K Projectors from multiple manufacturers

 

 

Lysets betydning

For kontor-, service og erhvervsbyggeri har gode synsforhold og et godt visuelt miljø fået større betydning med anvendelse af edb-udstyr og visuelle kommunikationsformer, som i dag udgør en væsentlig del af dagens arbejdsopgaver. I den forbindelse bør dagslyset spille en væsentlig rolle, og det bør tilstræbes at anvende dagslys som hovedlyskilde, ikke alene af energimæssige hensyn, men også af hensyn til synsforhold og almen trivsel. Anvendes dårlige skærme, kan det medføre, at øjnene anstrenges unødvendigt meget, hvilket kan give øjenbesvær og de symptomer, der følger af et anstrengt synsarbejde som fx øjenirritation, træthed og hovedpine. 


Dansk Standards DS 700/ DS/EN 12464-1 bibelen på det område og skal den følges til punkt og prikke. Det er en en vejledning til valg af projektor eller LED skærmvæg til mødelokale, auditorie eller konferencelokale. 

 

Laptop computerskærme har typisk en luminans 150-250 nit; sollys læsbare skærme har over 1000 nit. 

 

Luminans måles i candela per kvadratmeter (cd / m2) eller nit (disse to begreber er udskiftelige).

 

Lysstyrke måles i lux, lysstråling i candela. 1 candela svarer ca. til lyset fra et stearinlys (candelabre) som giver ca. 1 lux i 1 meters afstand. Almindelig kontorbelysning vil ofte være på 400-500 lux. Under arbejdslampen på et skrivebord, kan der være 1.000 lux. Et tandlægearmatur kan give 10-20.000 lux. Direkte sollys kommer nemt op på 50.000 lux.

 

Hvad er Lysstrøms enheder
* 1 Lux = 1 lumen/m2 = 0,0929 footcandles
* 1 Candela = 1 lumen/steradian = 1 Cd = 1.000 mCd 

 

Hvad er Belysningsstyrke (LUX)
Belysningsstyrken er et mål for den lysstrøm, der falder på en flade pr m2.
Måleenhed: lx, Lux
1 lx = 1 Lumen/m2)

 

Eksempler
Middagssol i det fri: max 100.000 Lux
Kontorarbejdsplads: 500 Lux
Klar fuldmånenat: 0,2 Lux

 

Hvad er Farvetemperatur?

Hvidt er ikke bare hvidt lys, men kan være rødligt som lyste fra et stearinlys, eller blåt, som lyset fra en blå himmel uden skyer.
For at beskrive lysets "farve", bruger man begrebet farvetemperaturen, som beskriver hvor rødt(varmt) eller blåt(koldt) lyset opleves. Farvetemperaturen måles i Kelvin (forkortet K), og jo laver værdi, jo varmer er lyset.

Mål for luminans afhænger af mængden af omgivende lys i visnings miljøet. Grunden til dette er, at niveauet af omgivende lys påvirker billedet ved at sænke kontrastforholdet. Højere luminansniveauer er med til at opretholde en god kontrast ydeevne i miljøer med omgivende lys. Enhver skærm skal have nok lysstyrke for visning miljøet, hvor det bliver brugt. Her tages der udgangpunkt i hvilken sammenhæng skærmen skal benyttes. Er der tale om et auditorium hvor man kan kontrollere det omgivende lys kan det benyttes mindre projektorer/LED skærm. Er det et konferencerum hvor der er meget lysindfald fra store vinduespartier kan det være en idé at kigge på andre teknologier end projektion. 

 

Der er flere ting der skal tages til overvejelse når der skal vælges hardware til et projekt.

  • Skal det køre 24/7
  • Hvad er varmeafgivelsen, skal der projekteres med større aircondition anlæg og dermed mere strømforbrug, i mange tilfælde kan det betale sig at kigge på andre og mere grønne teknologier der ikke har har så højt effektforbrug. 
  • Er det specielle krav til kvaliteten af talegengivelsen på lydanlægget. 
  • Hvad er betrakningsafstanden og betrakningsvinklen. 
  • Skal der benyttes kamera og skal det broadcastes. 
  • Hvordan ønsker I at kunne betjene AV systemet, for at det er nemt for medarbejderne at bruge systemet og at I får den optimale udnyttelse af investeringen.
  • Skal I betale kontant eller er det mere attraktivt med en leasingaftale, så omkostningen spredes over systemets forventede levetid.
  • Green AV forhandler den rigtige garanti på plads, så I ikke selv skal skifte reservedele i garanti tiden.
 

 

 

 

 

 

ANSI AVIXA Medlem HDMI 4K HDR Ultra HD